Tuesday, March 18, 2014

Eagles in the Caucasus: Polish-Circassian cooperation against Russia in the 19th century


Although Poles and members of the Circassian diaspora may seem as though they have little in common today, it was not always so. Perhaps one of the most unusual partnerships of the 19th century was born of the intense collaborative efforts of Poles and Circassians to free themselves from Russian domination. By this time Russian expansion had swallowed up most of the former Polish-Lithuanian Commonwealth and threatened to engulf the homeland of the Circassian people in the northwest Caucasus. The machinations of stateless Poles in France, England, and the Ottoman Empire became a main source of support for the beleaguered Circassians during their protracted struggle against the Romanov state.

A Polish insurrectionist returns home
after the November Uprising of 1830-31
In their continued fight for national independence following the partition and dissolution of the Polish-Lithuanian Commonwealth at the end of the 18th century by Russia, Prussia, and Austria, Polish nationalists perceived that they were quite alone amongst the various minority populations of the Romanov Empire in their efforts to stage large-scale uprisings against Russian rule. In the early 1830s, however, Polish insurrectionists recognized that they shared common goals with the Circassian population of the Caucasus, which was in the throes of a prolonged armed resistance against Romanov expansion.

Historically, Circassian tribes were sometimes-clients of the Crimean Khanate, which was itself a part of the Ottoman Empire. Romanov expansion into the Caucasus beginning in the early 18th century onwards pushed the Circassian tribes to cooperate more closely with the Ottoman state. The defeat of Ottoman forces by Imperial Russia during the “Leh Seferi (1768-1774 Russo-Turkish War) and the subsequent treaty of Küçük Kaynarca in 1774 awarded independence to the Crimean Khanate and the Northern Caucasus, which where annexed by the Romanovs in 1787. As a result, Circassia became a sort of front line for the Ottoman Empire in the north Caucasus around the same time that Poland-Lithuania began to be partitioned by its neighbors.

In the end, the Ottoman Empire was unable to keep pace with Imperial Russia, which built lines of fortifications along their Caucasian borders, settled large numbers of Cossacks in the region, and pushed into the southern Caucasus, annexing Georgia in 1801. Concurrent wars between Russia and Persia led to the extension of Romanov power into the Armenian plateau. Russia further consolidated its eastern Caucasian holdings with the treaty of Türkmençay in 1828 after taking Tabriz from ‘Abbas Mirza. The final blow came with the Treaty of Adrianople in 1829, which forced the Ottomans to abandon their official claims to Circassia. Despite this, the Circassians managed to hold their ground against the Romanov army until 1864, at which point the bulk of the Circassian population was displaced or killed. It was during this prolonged period of resistance that Polish nationalists lent their support.

Prince Adam Czartoryski
In the early 1830s Prince Adam Czartoryski, a key patron of the Wielka Emigracja (Great Emigration) of polish intelligentsia and nationalists from the defunct Polish-Lithuanian Commonwealth to the cultural and political centers of Paris, London, and Istanbul, sent the first Polish agents to meet with Circassian leaders in their alpine redoubts in the north Caucasus. Elements within the Polish expatriate leadership felt that a free Poland could rise from the smoking battlefields of a great war fought between the Western Powers and the Ottoman Empire against Russia, which controlled most of the former Commonwealth’s territories. The émigrés, therefore, were forced to walk a fine line between the pursuit of their own nationalist aspirations and keeping their French, English, and Ottoman protectors and sometimes-benefactors complacent.

 For thirty-odd years, numerous members of the Polish émigré community in Istanbul became involved in the Circassian cause by volunteering to fight directly alongside the Circassians, or by working to support their cause through diplomacy. The émigrés’ awareness of this issue was strengthened by the experiences of the many Poles who had been forced to serve in the Russian army in the Caucasus. Contemporary accounts of the treatment of Polish deserters and prisoners of war by the Circassian irregular military units are contradictory. It appears, however, that some Polish prisoners were incorporated directly into local guerilla units, and it was claimed that the Circassian Chief Şamil “always, want(ed) to have a host of Polish Ulans before him” (Lewak, 49). An important factor that led to the unlikely involvement of exiled Poles in the affairs of Circassian highlanders was the well-established tradition of the service of Polish Legions in extra-national conflicts. Over the years following the partitioning of Poland-Lithuania, Poles formed their own units and fought in the Napoleonic wars, Haitian Revolution, the 1848 revolutions that took place in Hungary and Italy, the Crimean War, and the American Civil War in conflicts that were politically or philosophically tied to the Polish cause.

In 1836, during the early phases of Polish-Circassian cooperation, the renegade secretary of the British Embassy in Istanbul, a man named David Urquhart, dispatched a British schooner that was filled with arms illegally bound for Circassian resistance forces.  Russian forces seized the “Vixen” after it attempted to run a naval blockade and land its cargo on the Circassian coastline.  The “Vixen Incident”, the result of a lone diplomat’s unsupported desire to help the Circassians, nearly caused a war between Britain and Russia.  This would have served Polish purposes well and, in order to spread awareness of the event, Prince Czartoryski and his agent Władysław Zamojski attempted to bring the issue to the attention Western populaces by casting it in a favorable light in numerous publications disseminated to the British and French publics.

In addition to this, Prince Adam Czartoryski’s Hôtel Lambert and its Eastern Agency were involved in various attempts to create unity among the four main Circassian tribes, who they continued to fund and arm.  Between 1841-1852 the Polish émigrés were the only significant source of foreign support for the Circassian rebels (Lewak, 52). This came to an end during the Crimean War when the Allied Powers of Britain and France began to view the Circassians as potential partners in their fight with Russia and briefly funded their resistance during the conflict. After the war, in 1857, an armed expedition led by Colonel Teofil Lapiński, which was manned almost exclusively by Polish émigrés, reached the beleaguered Circassians and fought a guerilla war at their side until 1860.

In 1858 Colonel Władysław Jordan was appointed by Prince Adam Czartoryski to be his new chief agent of the Eastern Agency.  Through him, and his connections with the powerful Hôtel Lambert, Circassian leaders were able to petitioned for the aid of Queen Victoria and Napoleon III.  When aid was refused, Czartoryski personally sponsored Circassian leaders in a trip to Paris and London in hopes that their physical presence would add weight to their pleas. Ultimately, it did not.


Armoured Circassians, 19th c.
By the 1860s it began to look as though the remaining Circassian forces would succumb to Russian military superiority.  The Hôtel Lambert rallied together the Polish émigré community of Istanbul and attempted to forestall this by petitioning France and England for their support of a joint Polish-Circassian “crusade” (Brock, 407). This call for action occurred just as the 1863 January uprising in the Congress Kingdom of Russian-controlled Poland was coming to a head. Lambert’s main source of support for the Polish/Circassian cause in England was the organizer of the disastrous “Vixen Incident”, David Urquhart, whose enthusiasm for the Circassian cause had not been dampened by a failed diplomatic career. Over the years he had continued to work closely with the Polish émigré community of Britain, making use of their direct contact with the Circassian forces. In their meetings with British officials, Hôtel Lambert agents attempted to cast Circassia as the breakwater upon which the wave of Russian expansion would smash itself to pieces before it could make its way into Persia and India.  Although greater public awareness of the subject was achieved due to the work of the Urquhart and the Polish émigrés, the French and British governments refused to back either the Polish or Circassian causes.


In 1863 David Urquhart was involved in another risky scheme to send a boatload of goods to the Circassian coast in order to force Russia to recognize a pre-existent free trade agreement that was supposed to be in effect in that region.  Instead of harmless trade goods, however, the “Chesapeake” would be full of illegal arms destined for Circassian forces. Władysław Zamoyski and Prince Adam Czartoryski’s son Władysław were amongst the primary benefactors of this ill-fated project. After a lifetime of espionage and secret dealings, Urquhart’s extreme paranoia caused him to accuse his fellow-conspirators of being “Russian spies”, which led to the breakdown of his relationship with Polish and Circassian leaders.  As a result, he soon lost his place as a leading organizer in the scheme. The “Chesapeake Plan” was taken over by the Poles of the Hôtel Lambert. 

 When the ship arrived in Istanbul, it was loaded with a contingent of Polish soldiers who were meant to form the core of a new Polish Legion in Circassia.  Similar to the Polish Legions in the Ottoman army during the Crimean War, their numbers were once again hoped to swell with Polish deserters from the Russian army.  Klemens Przewłocki, who was a main organizer of Michał Czajkowski/Sadık Paşa’s Polish Cossack Legion in the Crimean War (“The Sultan’s Cossacks”), was given control of the unit. Przewłocki’s expedition to Circassia lasted only a few months after which famine and a lack of material support forced the Poles to retreat. The Hôtel Lambert had once again relied too heavily on Polish deserters from the Russian army to fill out the ranks of their Legions. Although they defeated Russian forces in various engagements, in the end their efforts were further hindered because the Ottoman government refused to reinforce the Circassian rebels. The capture of the key fort at Kbaada on 21 May, 1864 ended the Caucasian Wars.  This, in turn, sparked the emigration of some 400,000 Circassians to the Ottoman Empire in the late 1860s and 1870s.

The Ottoman government turned a blind eye towards the involvement of its Polish émigré community in the external affairs of the Circassian insurrectionists.  This attitude proved advantageous for the conspirators; it allowed the Poles to develop and execute numerous plans that were detrimental to Imperial Russia. Ultimately, the unwillingness of the Ottoman government to involve itself openly in the Caucasian Wars stemmed from a desire to avoid another conflict with Russia. By 1864 the influence of the Hôtel Lambert in European politics began to decline as the insurrectionary government responded to shifting political tides by abandoning their policy of seeking help from the English and French and realigned themselves with Hungarian and Italian revolutionary factions. As such, plans to regain Polish independence through direct intervention in the Caucasus were abandoned.

The overall effect that the Polish émigré community had on the Circassians’ struggle for survival may not have been monumental in scope, but the personal sacrifice of combatants and the political influence wielded by their Polish patrons abroad provided new lines of communication through which Circassians could forge relationships with the governments of the Western Powers. The result of these efforts was to keep the “Polish Question” alive amongst the Great Powers of Europe; the Circassians were not as fortunate.

Select Bibliography: 

  1. Brock, Peter. 1956. “The fall of Circassia: A study in private diplomacy.” The English Historical Review 71, (280) (Jul.): 401-27.
  2. Dziewanowski, M. H. 1948. “1848 and the Hotel Lambert.” The Slavonic and East European Review 26, (67) (Apr.): 361-73.
  3. Lewak, Adam. 1935. Dzieje Emigracji Polskiej w Turcji, 1831-1878. Warszawa: Nak. Instytutu Wschodniego.
  4. Łątka, Jerzy S. 2005. Słownik Polaków w Imperium Osmańskim i Republice Turcji. Kraków: Księg. Akademicka.
  5. Kisluk, Eugene J. 2005. Brothers From the North: The Polish democratic society and the European revolutions of 1848-1849. New York: Columbia University Press.
Posted by:
Michael Połczyński is a Doctoral Candidate at Georgetown University. For more on the author see: https://georgetown.academia.edu/MichaelPołczyński

Postcard, early 20th century


14 comments :

  1. Warfare is a fascinating subject. Despite the dubious morality of using violence to achieve personal or political aims. It remains that conflict has been used to do just that throughout recorded history.

    Your article is very well done, a good read.

    ReplyDelete
  2. How can I ever show my gratitude to Lord Zakuza for bringing back my wife. Words are not enough to say how thankful I am to you for bringing back my wife and I want everyone out there to know that Lord Zakuza magics is 100% safe and genuine because he can get your love ones back just within 48 hours for I am a living testifier. You can have a chat with him on his Whats-App or text via this number +1 740 573 9483 or you can send him email via Lordzakuza7 @ gmail. com

    ReplyDelete
  3. Jika bank Anda mengatakan tidak kepada Anda untuk pinjaman, ada tempat otentik di mana Anda bisa mendapatkan pinjaman asli. Saya ingin mendapatkan pinjaman lembaga yang saya temukan online untuk semua saudara Muslim yang mencari pinjaman cepat untuk menyelesaikan masalah yang diinginkan dengan cepat. Saya mendapat pinjaman sebesar Rp700.000.000. dari ibu KARINA ROLAND  PERUSAHAAN PINJAMAN yang  saya gunakan untuk merenovasi rumah sakit saya dan untuk melengkapi bisnis saya. Saya mendapat pinjaman dari mereka beberapa bulan yang lalu. Saya meminjam dari mereka karena ada banyak perusahaan pinjaman palsu online. Saya juga memperkenalkan saudara saya yang juga mendapat pinjaman sebesar Rp. 500.000.000 KARINA ROLAND  PERUSAHAAN PINJAMAN. Sebelum saya menghubungi mereka untuk pinjaman, saya juga melakukan banyak penelitian tentang mereka dan menemukan mereka benar-benar otentik. Mereka tidak seperti perusahaan pinjaman barat yang palsu. Jadi saya meminta pinjaman tanpa jaminan dengan mereka. Mereka memberikan pinjaman sesuai dengan hukum dan peraturan Islam. Tidak Diperlukan Jaminan. Tidak ada biaya tersembunyi. Mereka meminjamkan proses yang cepat dan sederhana. Tapi Anda harus bisa menyetujuinya. dan Anda juga harus membayar kembali pinjaman mereka pada waktunya. Saya ingin meminta semua Muslim sejati dan bukan Muslim untuk menghubungi ibu karina yang baik di email atau whatsapp: +15857083478 atau +1323 230-9820  (karinarolandloancompany@gmail.com) Anda dapat menghubungi saya untuk saran juga melalui email (nurraysadiena@gmail.com )

    ReplyDelete
  4. semua berkat mrs karina roland
    Nama saya annisa logan, saya dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman di internet bahwa mereka harus sangat berhati-hati karena internet penuh dengan penipu, beberapa bulan yang lalu saya sangat membutuhkan pinjaman, untuk memperbaiki salon rias rambut saya, tetapi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, yang hampir membebani hidup saya, sampai seorang teman merujuk saya ke salah satu pemberi pinjaman bernama Ibu. karina, pemilik perusahaan pinjaman karina roland, yang saya hubungi dan dia mengatakan kepada saya bahwa jika saya dapat memenuhi syarat dan ketentuan mereka, pinjaman saya akan diberikan kepada saya dalam waktu kurang dari 24 jam yang saya lakukan, setelah itu saya mengajukan pinjaman 450 juta rupiah setelah rincian saya diverifikasi dalam waktu kurang dari 24 jam rekening bank saya dikreditkan. sekarang saya sangat senang atas pekerjaan baik Ibu. karina dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk membagikan kesaksian saya tentang Ibu. karina, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman dalam bentuk apa pun, silakan hubungi Ibu. karina melalui email: karinarolandloancompany@gmail.com, atau whatsapp saja +1 (585) -708-3478 atau +1323 230-9820 Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: annisalogan@gmail.com untuk pekerjaan baiknya dalam hidup saya dan keluarga saya.

    ReplyDelete
  5. I know of a group of private investigators who can help you with they are also hackers but prefer to be called private investigators They can help with your bitcoin issues and your clients will be happy doing business with you,they can also help yo with your bad credit score and you will live a better life
    Contact +1(407) 777-4240
    Premiumhackservices@gmail.com

    ReplyDelete
  6. Pemberi kesaksian ..... jayachandra fadhlan
    Negara......Indonesia
    W / S ......... + 62 821-3272-6591
    Facebook.....jayachandra fadhlan
    email ...... (jayachandrafadhlan@gmail.com)

    Nama saya jayachandra fadhlan,
    dari Indonesia Saya seorang perancang busana dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu semua orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di internet, ada begitu banyak pemberi pinjaman di sini untuk mempercayai orang. Terima kasih atas hasil kerja keras Anda, saya meminta pinjaman untuk sekitar Rp900.000.000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta tetap saya tidak mendapatkan pinjaman dan bisnis saya tentang menjadi buruk karena utang. Ketika saya mencari perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan, saya melihat iklan online lainnya dan nama perusahaan tersebut adalah PERUSAHAAN PINJAMAN EKSOTIK. Saya kehilangan 15 juta dengan mereka dan sampai hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya ajukan. Teman baik saya yang disetujui oleh pinjaman juga menerima pinjaman, memperkenalkan saya ke perusahaan yang dapat dipercaya di mana MRS. KARINA bekerja sebagai manajer cabang, dan saya meminta pinjaman sebesar Rp900.000.000 dan mereka meminta kredensial saya, dan setelah itu mereka selesai meminta persetujuan saya, pinjaman yang disetujui untuk saya dan saya pikir itu hanya diperbolehkan, dan diizinkan ini membuat saya kehilangan uang, tapi saya tercengang. Ketika saya mendapatkan pinjaman saya dalam waktu kurang dari 24 jam dengan bunga 2% tanpa jaminan. Saya sangat senang karena ALLAH menggunakan teman saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya bertahan membuat bisnis saya melambung tinggi di udara dan dilikuidasi dan sekarang bisnis saya terbang tinggi di Indonesia dan tidak ada yang akan mengatakannya. membahas tentang modus perusahaan. Jadi saya membutuhkan semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau lainnya untuk membeli MRS. KARINA melalui email: (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp +1(585)708-3478 .... Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda meminta informasi lebih lanjut melalui email: (jayachandrafadhlan@gmail.com) atau whatsapp + 62 821-3272-6591, Terima kasih sekali lagi telah membaca kesaksian saya, dan semoga ALLAH terus memberkati kita dan memberi kita umur panjang dan kemakmuran.

    Perusahaan ..... Karina Elena Roland perusahaan pinjaman
    W / S .......... + 1 (585) -708-3478 atau +1323 230-9820
    Facebook......Elena karina Roland
    instagram.......Roland karina
    twitter..............Karina roland
    email ......... (karinarolandloancompany@gmail.com)

    ReplyDelete
  7. HALO
    saya ADAWIYAH YAHYA dari malaysia saya tinggal di kota temerloh pahang. Saya tidak pernah tahu itu benar-benar mungkin untuk mendapatkan pinjaman dari pinjaman online atau pemberi pinjaman. Saya sekarat dalam hutang dengan banyak tagihan untuk membayar ketiga anak saya dan nilai kredit saya juga sangat rendah. Jadi, saya baru saja online untuk mengetahui lebih banyak tentang cara mendekati bank atau mengambil pinjaman hari bayaran dengan nilai kredit rendah. Kemudian saya menemukan banyak tulisan dan artikel di berbagai situs tentang bagaimana KARINA ELENA ROLAND LOAN COMPANY membantu orang, perusahaan, dan organisasi dengan tingkat bunga pinjaman @ 2%. Dengan pengetahuan yang saya dapatkan secara online, saya menghubungi PERUSAHAAN PINJAMAN KARINA ELENA ROLAND melalui email: (karinarolandloancompany@gmail.com), saya menjelaskan diri saya. Saya mengajukan pinjaman sebesar $60.000 tetapi dia menyetujui $50.000 dan itu adalah $50.000 yang saya terima di rekening bank saya. Proses transaksi sangat mudah dan cepat. dan juga mengkonfirmasi Identitas saya dan untuk memastikan keamanan dana. Saya merekomendasikan perusahaan ini kepada semua orang. Jangan mati dalam hutang sebelum Anda mencari bantuan. Tulis email ke KARINA ELENA ROLAND LOAN COMPANY  sekarang Email (karinarolandloancompany@gmail.com atau whatsapp +1(585) 708-3478, atau +1(323) 230-9820 untuk informasi lebih lanjut Anda juga dapat menghubungi saya melalui email adawiyahyahya63@gmail .com

    ReplyDelete
  8. You made my day with your amazing words, thanks for this piece of message, I have your RSS feed to stay informed on your blog and also to pass the information on how many people do to CLEAR THEIR CRIMINAL RECORDS FROM THE SYSTEM I think many people will be very interested knowing how it works. Not over demanding I will also take the advantage to ask for your permission to join our 1909.3k members TELEGRAM GROUP
    to share with us your post and ideas or any latest update on your blog.
    Thanks, I am Scott from Globex, we are expecting you on our platform anytime from now.

    ReplyDelete
  9. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

    Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

    ReplyDelete
  10. NAMA SAYA: MRS MARIA ARTIKA
    NEGARA: INDONESIA
    KOTA : BATU MALANG JATIM
    WHATSAPP SAYA: +62 877-4316-8500
    HIBAH PINJAMAN: Rp350.000.000,00
    EMAIL SAYA: mariaartika27@gmail.com

    Saya ingin memulai dengan bersyukur kepada Tuhan atas karunia kehidupan.
    Nama saya MRS MARIA ARTIKA dan saya ingin berbagi cerita bagus tentang KARINA ROLAND LOAN COMPANY. Favorit, perusahaan yang layak secara finansial yang membuat hidup saya berbalik.
    Saya telah mengalami kesulitan keuangan untuk beberapa waktu dan saya harus meminjam dari teman saya karena saya berharap untuk membayar mereka kembali setelah menerima pembayaran saya.
    Dan ketika menghadapi hidup saya berubah menjadi yang terburuk, saya dipecat dari pekerjaan dan saya kehilangan ibu saya beberapa bulan kemudian. Setelah ibu saya dimakamkan, teman-teman saya mulai meminta uang mereka kembali.
    Tapi kompilasi saya pikir hidup saya sudah berakhir, saya sebenarnya mencoba untuk melarikan diri, sekarang TUHAN menggunakan teman dan tetangga saya Bu Rini anggraeni yang membantu saya untuk menghubungi IBU KARINA yang mengatakan bahwa seorang teman dari Indonesaia menghubungkannya dengan IBU KARINA, jadi saya menceritakan kisah ibu saya, dia meminta dokumen yang saya tunjukkan dan sebelum saya menyadarinya permintaan pinjaman saya sebesar Rp350.000.000,00, sebelumnya saya telah meminta tiga perusahaan pinjaman online yang lebih baik untuk tidak membutuhkan bantuan positif, tetapi IBU KARINA ROLAND melalui pinjamannya perusahaan, PERUSAHAAN PINJAMAN KARINA ROLAND mengubah hidup saya dan saya telah memutuskan sebelumnya sekarang bahwa saya akan terus membagikan cerita ini sehingga warga saya dapat mengambil manfaat darinya, dengan harapan dapat meminjamkan pinjaman kepada mereka yang terkena banjir. Proses persetujuan kredit saya telah selesai dan saya telah menerima surat persetujuan dari perusahaan yang menyetujui katakan ya harus memberikan bank saya. Saya menerima permintaan dari bank saya yang menyatakan bahwa rekening bank saya dikreditkan dengan jumlah pinjaman sebesar Rp350.000.000,00 yang saya minta. KARINA ROLAND LOAN COMPANY adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang nyata, dan tulus di seluruh dunia jadi jangan ragu untuk menghubungi IBU KARINA di saluran ini. Anda dapat menghubungi perusahaan ini melalui atau email whatsapp: karinarolandloancompany@gmail.com, whatsapp +1585 708-3478, begitulah hidup saya berubah dan saya akan terus membagikan kabar baik agar semua orang dapat melihat dan menghubungi perusahaan baik yang mengubah hidup saya .
    Anda juga dapat menghubungi saya jika Anda membutuhkan bantuan saya atau Anda ingin bertanya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya. Ini email saya: mariaartika27@gmail.com

    PERUSAHAAN PINJAMAN KARINA ROLAND
    HANYA WHATSAPP: +1585 708-3478 atau +1 323 230-9820
    NAMA FACEBOOK: KARINA ELENA ROLAND
    INSTAGRAM: KARINA ROLAND
    TWITTER: KARINA ROLAND
    EMAIL: KARINAROLANDLOANCOMPANY@GMAIL.COM

    ReplyDelete
  11. NAMA SAYA..........RIKRIK BUDIANTI,
    NEGARA............INDONESIA
    KOTA.............BANDUNG, JAWA BARAT
    HIBAH PINJAMAN......Rp150.000.000,00
    EMAIL SAYA..........rikrikbudianti27@gmail.com

    Kabar baik, kabar baik, kabar baik
    Nama saya RIKRIK BUDIANTI, warga negara Indonesia. Saya telah ditipu oleh 3 pemberi pinjaman internasional yang berbeda di internet, semua setuju untuk memberi saya pinjaman, saya kehilangan uang hasil jerih payah saya. Suatu hari, saat browsing melalui internet dan tak berdaya saya menemukan kesaksian dari seorang wanita bernama EINNA FAIZ, yang juga ditipu oleh pemberi pinjaman kredit palsu, tetapi akhirnya terhubung dengan perusahaan pinjaman yang sah bernama KARINA ELENA ROLAND LOAN COMPANY di mana dia mendapatkan pinjamannya. . Saya memutuskan untuk menghubungi perusahaan pinjaman yang sama dan kemudian menceritakan kisah saya tentang bagaimana saya ditipu oleh 3 pemberi pinjaman yang berbeda. Saya menjelaskan kepada perusahaan melalui email dan mereka meyakinkan saya bahwa saya memberikan pinjaman di perusahaan dan juga memberi tahu saya bahwa saya telah membuat keputusan yang tepat untuk menghubungi mereka. Saya mengisi rekening kredit dan menyimpan semua yang meminjam dari saya dan kepada Tuhan kemuliaan saya mendapat pinjaman sebesar Rp.150.000.000 dari perusahaan besar ini, Dikelola oleh MRS. KARINA ROLAND, dan di sini saya sangat diuntungkan karena KARINA ELENA ROLAND LOAN COMPANY telah mengubah hidup saya jadi saya berjanji pada diri sendiri, saya akan terus bersaksi di internet tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda harus menghubungi KARINA ROLAND
    melalui atau whatsapp (karinarolandloancompany@gmail.com)  +1585 708-3478 atau +1323 230-9820  dan ikuti aturannya, karena saya setuju Anda mendapatkan pinjaman Anda dalam waktu kurang dari 24 jam. Anda masih dapat menghubungi saya melalui email jika Anda meminta bantuan tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman (rikrikbudianti27@gmail.com).

    PERUSAHAAN PINJAMAN KARINA ELENA ROLAND
    HANYA WHATSAPP........ +1585 708-3478 atau +1323 230-9820
    INSTAGRAM.................. KARINA ROLAND
    TWITTER........................KARINA ROLAND
    NAMA FACEBOOK.........KARINA ELENA ROLAND
    EMAIL.........KARINAROLANDLOANCOMPANY@GMAIL.COM

    ReplyDelete
  12. I was depressed some Months ago due to how frustrating it is dealing with bad credits, but reaching out to HACK VANISH via Phone: +1 (747) 293-8514 and Email: HACK VANISH (@) GMAIL. COM gave my life a new meaning, after I found him credible through positive reviews I read on a credit blog, in a twinkle of an eye, this great hacker got my credit score restored from 509 to 784 across the 3 major credit bureaus, all evictions and repossession has been wiped off, my LexisNexis and Chex system fixed respectively, to my greatest surprise, some days later, I received an E-mail confirming the approval of my pending loan application. I can confidently say 2021 was an exceptional year for my husband and I as we are proud owners of a new home and a brand-new SUV courtesy HACK VANISH, I would definitely recommend him to anyone in need of a genuine Hacker.

    ReplyDelete
  13. Ik deel dit getuigenis voor partners die lijden in hun relaties omdat het een blijvende oplossing biedt. Mijn man verliet mij en onze dochter voor een andere vrouw voor 3 jaar. Ik probeerde sterk te zijn alleen voor mijn kinderen, maar ik kon de pijn die mijn hart kwelde niet beheersen. Ik was gekwetst en verward. Ik had wat hulp nodig, dus ik zocht op internet en kwam een ​​site tegen waar ik zag dat Dr. Ediomo een spreukgebruiker is die geliefden kan helpen terug te komen. Ik nam contact met haar op en ze deed een speciaal gebed en spreuk voor mij. Tot mijn verbazing keerde mijn man na 2 dagen terug naar huis. Zo werden we herenigd en was er veel liefde, vreugde en vrede in de familie. U kunt ook contact opnemen met Dr. Ediomo, een krachtige spreukgebruiker voor oplossingen
    1) Vriend terug
    2) Om man of vrouw weer bij elkaar te brengen
    3) Als je nachtmerries hebt
    4) Genezen van hiv en hepatitis
    5) Krachtige magische ring
    6) Veel geluk spreuk
    7) Doorbreken van obsessie
    8) Onvruchtbaarheid bij mannen en vrouwen.
    WhatsApp: +2349132180420/
    +2348155926512
    E-mail: drediomo77@gmail.com

    ReplyDelete
  14. You can get your ex back and cure your infertility problems with Dr. Augus

    When I met Dr. Augus, my husband had divorced me because I was a barren woman of 41 and I have been married for 21 years. I was devastated and confused as a woman of my age until I went online to look for help on how to get my marriage back then I met Dr. Augus. Within 48 hours of contacting him, my ex husband came back home and pleaded for me to forgive him and take him back after 5 months of divorce. I accepted him back and then I told Dr. Augus of my bareness for him to help me. He did the spell for fertility and after 48 hours of completing it, I conceived. My husband got me pregnant and I gave birth to a baby girl. Presently, I am a mother of a beautiful baby girl and I am happy in my relationship. This is all thanks to Dr.Augus and his wonderful work. Contact Dr. Augus Via Whats-App number +447883246472. Email at: draugus77@gmail.com

    ReplyDelete